Přelomené běžkařské hůlky, prasklé skialpové lyže, proražený disk od triatlonového kola, nebo prasklý karbonový rám kola. I tak může dopadnout cestování se sportovním vybavením. Máme pro vás desatero, které by vám mělo pomoci podobnou situaci řešit, ideálně jí předejít.
1. Každá aerolinka má své podmínky přepravy
Vždy si před letem zkontrolujte, jaké jsou aktuální přepravní podmínky dané letecké společnosti. Je třeba si ověřit maximální povolenou hmotnost, rozměry, nutnost rezervace místa v letadle, poplatek za přepravu daného typu zavazadla, atd.. Každá aerolinka má svá pravidla, která se mohou rok od roku měnit. Nespoléhejte na to, že "Karel vloni letěl taky a všechno bylo bez problémů..." :)
2. Vhodné sbalení je základ
Při balení vašeho sportovního vybavení mějte na paměti, že čím snadněji se bude handlingové společnosti na letišti s Vaším zavazadlem manipulovat, tím menší pravděpodobnost je, že ho poničí. Ideálně hole, lyže či kola přepravujte ve speciálních vacích, taškách, nebo krabicích, ve kterých by se obsah neměl moc pohybovat. Zároveň ale zavazadlo nepřecpěte obalovým materiálem příliš na úkor vyšší váhy. Za nás (ekologové prominou) vítězí bubliny, bubliny, a zase bubliny. Další alternativou je molitan. Jde o lehký materiál a k ochraně poslouží taky dobře.
Pro příklad, sbalte sportovní zavazadlo tak, aby uneslo váhu dospělého muže (cca 80 kg). Sportovní zavazadla se přepravují ve stejném prostoru jako běžné kufry a tak se může stát, že sportovní zavazadla bude během přepravy mít na sobě naskládány další kufry, tudíž musí snést vcelku velkou nosnost.
Taky berte v potaz to, že s kufrem manipulují často lidé, kteří k tomu nemají vztah jako Vy, tudíž lze očekávat hrubější zacházení. Bohužel je to častý jev a nikdo z nás se tomu nevyhne. Od doby, co jej dáte do rentgenu a spustíte z očí, je to v rukou jiných a doufejte, že to vše přežije tak jak má ;-)
3. Pozor na měkké bike bagy či jiné měkké obaly
Pokud letíte s kolem a máte na něj lehký obal či kartonovou krabici, může vám letištní obsluha při check-inu dát podepsat prohlášení, že jim předáváte zavazadlo, ve kterém je kolo nedostatečně chráněno. Aerolinka tak nepřebírá za vaše kolo zodpovědnost. proto v těchto případech je vhodně kolo dostatečně ochránit vhodným obalovým materiálem, viz bod 2.
4. Odbavení na letišti trvá déle
Na letiště nejezděte na poslední chvíli. Sportovní vybavení se často musí nechat odbavit na speciální přepážce určené pro nadměrná zavazadla, kde se ještě musí nechat zkontrolovat scannerem. Nechte si proto dostatečnou časovou rezervu. Berte taky v potaz to, že ve většině případů je zakázána přeprava bombiček CO2 či mazadel ve spreji. Obzvlášť na pražském letišti jsou na to dost háklivý a v 99% případů jej najdou a chtějí jejich vyjmutí z odbaveného zavazadla.
5. Sportovní vybavení ihned zkontrolovat
V momentě, kdy doletíte do cílové destinace, hned jak vám vaše sportovní vybavení na letišti předají, doporučujeme zavadlo otevřít a důkladně zkontrolovat, zejména všechny karbonové díly a komponenty.
6. Reklamaci provést ještě na letišti
Pokud je vaše sportovní vybavení či přepravní kufr poškozen, sepiště reklamační protokol HNED na letišti. Vyhledejte kancelář letecké společnosti, případně daného handlingováho agenta. Pokud si nejste jisti na koho se obrátit, zeptejte se letištního personálu. I když budete unaveni po dlouhém letu, nenechávejte tento krok na později! Dodatečné reklamace vám nemusí být uznány, protože nikomu nedokážete, že k poškození došlo během přepravy (a ne při prvním tréninku).
7. Zodpovědnost nese ten poslední
Pokud se vaše cesta skládá z více úseků, které jsou operovány různými aerolinkami a zavazadla si vyzvedáváte až v cílové destinaci, tak zodpovědnost nese aerolinka operující poslední úsek vaší cesty. Jinak řečeno: tam kde si převezmu zavazadlo, tam si ho zkontroluji a tam případně řeším reklamaci. Doporučujeme zachovat klid a chladnou hlavu. Křikem a nervním chováním si moc nepomůžete a vždy platí to, že pokud budete milý a chápavý, pracovníci reklamací vám vyjdou vstříc a dají i případnou radu, jak dál postupovat.
8. Náhrada za poničené či ztracené vybavení má limit
Mějte na paměti, že kompenzace, kterou vám aerolinka v případě ztráty či poškození vašeho zavadla vyplatí, má horní limit. Řídí se tzv. Montreálskou úmluvou z roku 1999, která sjednocuje některá pravidla o mezinárodní letecké přepravě. Při přepravě zavazadel je odpovědnost dopravce v případě zničení, ztráty, poškození nebo zpoždění omezena na částku 1 131 jednotek zvláštních práv čerpání (SDR) pro každého cestujícího, což je zhruba 35 000 Kč (v závislosti na aktuálním kurzu SDR vůči koruně). Pokud přepravujete dražší vybavení, zvažte zřízení speciálního pojištění, které nabízí třeba Evropská pojišťovna.
9. Co platí v Evropě, nemusí platit ve světě
Pamatujte si, že některá pravidla pro přepravu jsou obdobná u evropských aerolinek, ale zcela odlišná ve světě. Vracíme se tedy k bodu 1. Pročtěte si pravidla té aerolinky, se kterou aktuálně cestujete a mějte na paměti, že ne do všech destinací vám kolo bude přepraveno (limitují prostor v letadle, nevhodný typ letadla na úseku cesty či nadlimitní počet rezervací pro přepravu).
10. Buďte trpěliví a vytrvalí
Pokud jste si přece jen vytáhli černého Petra a došlo ke ztrátě či poškození vašeho zavazadla, obrňte se trpělivostí, vyplatí se to. Některé aerolinky vyřizují reklamace obratem a kompenzaci vám pošlou na bankovní účet během pár dní. Jiné to ale mohou zpracovávat i měsíce. Pokud jste reklamační protokol sepsali včas a řádně doložili veškeré požadované dokumenty, letecká společnost se ze své povinnosti vyplatit vám kompenzaci nemůže vykroutit.
Comments